Oletko joskus kuullut jonkun esimiestehtävissä toimivan sanovan, että joku hänen alaisensa ei ole motivoitunut? Tai oletko joskus itse todennut, että sinulla ei ole motivaatiota? Kummassakin tapauksessa sanoja on ollut väärässä.
Poikkeuksetta jokainen ihminen on motivoitunut, toisin
sanoen pystyy toistuvaan, keskittyneeseen tekemiseen ja pyrkimään kohti
asetettua tavoitetta. Eri asia sitten on, olemmeko motivoituneita tekemään
jotakin mitä meiltä pyydetään. Onpa pyytäjä joku muu tai me itse. Motivaation
kannalta on siis oleellista ymmärtää, että olemme aina motivoineita
tekemään jotakin.
Työmotivaation kannalta on kuitenkin tärkeää, että
motivaatio osataan kanavoida oikealla tavalla. Tässä yhteydessä on hyvä
tiedostaa, että me ihmiset motivoidumme eri tavoin. Ei ole yhtä oikeaa mallia,
jonka avulla saat ihmiset ympärilläsi motivoitumaan. Uuden EASI-typologian
mukaan meidät voidaan käyttäytymisen ja motivoitumisen perusteella
luokitella joko helposti innostuviksi (entusiasti), analyytikoiksi,
sparraajiksi sekä toteuttajiksi (implementoija).
Asiaa voidaan myös tarkastella sen mukaan, viihdymmekö
paremmin ihmiskeskeisten vai tehtäväkeskeisten asioiden parissa, ja olemmeko
mieluummin vaikuttamassa ja johtamassa vai osallistumassa.
Alla olevasta taulukosta näet kuvaavia
adjektiiveja eri käyttäytymis- ja motivoitumismalleista. Mihin kategoriaan
sijoittaisit itsesi? Entä jos mietit lähimpiä työkavereitasi – mihin he
mielestäsi sijoittuvat?
Tämän tiedon valossa on myös aika ymmärrettävää, miksi samat
toimenpiteet ja kannustimet eivät toimi kaikille. Me motivoidumme eri tavoin. Ja
mikäli emme pääse työtehtävässämme toimimaan meitä motivoivalla tavalla, emme
jaksa innostua siitä kovin pitkään, vaan pyrimme muokkaamaan työtämme
motivaatiotamme vastaavaksi tai hakeudumme uusiin tehtäviin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti