keskiviikko 16. lokakuuta 2013

Loistava johtaja keskittyy ihmisiin

Legendaarinen johtaja Jack Welch kävi Suomessa puhumassa johtamisesta. Yllättäen hänen näkökulmansa menestyksekkääseen johtamiseen liittyi hyvin pitkälti ihmisiin. Toki puheissa nousi esille muitakin teemoja, mutta ihmisten kohtaaminen, kuuntelu, tunteminen, yrityksen kulttuuri ja palautteenanto nousivat esille useaan kertaan.
"Great leaders know that people are the answer."

Tässä artikkelissa avaan näitä teemoja ja keinoja hyödyntää niitä omassa työssä. Luvassa ei varsinaisesti ole mitään ihmeellistä, mutta minusta oli upeaa huomata, että näillä samoilla teeseillä on johdettu menestyksekkäästi ennenkin.

Kohtaa ihmiset

Welch käskee esimiehiä ulos toimistosta kohtaamaan alaiset kasvotusten. Mitä se kohtaaminen sitten oikeastaan on? Keskustelua työstä, mutta myös ihmisistä itsestään, sitä että esimies on käytettävissä ja tavoitettavissa. Myös hankalalta tuntuvien asioiden käsittelemistä avoimesti ja vilpittömästi.

"Trust is in the heart of a great team."

Kuuntele, kuuntele ja kuuntele

Meille on annettu kaksi korvaa, jotta kuulisimme paremmin. Ja vain yksi suu, jonka voimme laittaa tarvittaessa kiinni. Kysy, kuuntele ja arvosta erilaisia mielipiteitä. Kun annamme työntekijöille mahdollisuuden tuoda omia mielipiteitä ja näkemyksiä esille ja käsittelemme niitä arvostavasti, lähtee tuottavuus vauhdikkaaseen kasvuun. Welch kehottaa myös palkitsemaan työntekijöitä hyvistä ideoista.

"Give voice and dignity to employees and the productivity shoots."

Tunne ihmiset

Welch kertoi itse viettäneensä paljon aikaa eri tehtailla. Hän osallistui henkilökunnan koulutuksiin ja oli paikalla vastaamassa kysymyksiin koko iltapäivän ajan. Lisäksi hän lähti työntekijöiden kanssa vielä illaksi baariin. Omien sanojensa mukaan hän oppi työntekijöistä ja heidän työstään paljon enemmän baarissa ollessaan kuin koulutuksissa tapahtuvissa keskusteluissa.

"Who you will put on the job defines what will happen."

Luo innostava työympäristö

Oikea yrityskulttuuri tukee menestymistä ja työtyytyväisyyttä. Welchin neuvot yrityskulttuurin rakentamiseen ovat kiteytettynä nämä:
Viesti selvästi mihin ollaan menossa ja kuinka sinne aiotaan mennä (visio).
Saat sellaista toimintaa, josta palkitset työntekijöitä. Mieti mitä palkitset ja palkitse julkisesti.
Kulttuuri syntyy arvoista. On muistettava, että arvot muuttuvat. Esimerkiksi nopeus on nykypäivänä tärkeää.

"Create an atmosphere where people are passionate to be working."

Anna riittävästi palautetta

Ihmiset kaipaavat palautetta työstään. Niin kiitosta ja kannustusta kuin tietoa siitä, missä voivat parantaa. Welchin oma tapa oli antaa palautetta alaisilleen kahdesti vuodessa: hän kertoi heille, missä he olivat suoriutuneet hyvin ja missä he voisivat parantaa suoritustaan. Tällä tavalla ihmiset tietävät, miten ovat työssään onnistuneet ja saavat myös tietoa oman kehittymisensä tueksi.

"Managers have responsibility to let people know where they stand."


 *************************************************************
Haluatko kehittää osaamistasi motivoivan vuorovaikutuksen parissa sekä
palautteenantajana ja esimiehenä?
Tutustu EASI johtamisen työkaluun

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti