Eteenpäin pyrkiviä tuloksentekijöitä kaivataan kaikkialla |
Hyviä myyjiä etsitään
ja halutaan rekrytoida jatkuvasti. Oli kyse B2B tai B2C -myynnistä, niin
tulosta tekevälle myyjälle löytyy aina töitä. Keskusteluissa myyntijohtajien
kanssa, kuulen usein kommentin, että he tunnistavat menestyvän myyjän kaukaa
tai vähintään haastattelussa he pystyvät tunnistamaan menestyjän. Mutta onko
asia näin?
Valtaosa esimiehistä
ajattelee olevansa keskimääräistä parempia ihmistuntijoita. Todellisuudessa
suurin osa heistä on keskimääräisiä ihmistuntijoita ja rekrytointitilanteessa
virhelähteiden määrä on valtava. Luulemme tunnistavamme hyvän myyjän, kun
kohtaamme sosiaalisesti aktiivisen ja puheliaan työnhakijan. Tosiasiassa hän
voi olla hyvä myyjä tai hän voi olla vain hyvä puhumaan. Käytännön
aikaansaavuus ei käy tuosta vielä ilmi. Voimme myös ajatella myyjän olevan hyvä
työssään, kun hän kertoo meille vakuuttavasti omista myyntiluvuistaan ja
tuloksistaan. Tosiasiassa hän voi olla tuloksentekijä tai hän voi olla vain
vakuuttava esiintyjä. Kyky kartoittaa asiakkaan tarve ja tarjota siihen sopiva
palvelu tai tuote voi olla heikko, jolloin esitetyt myyntiluvut eivät
välttämättä pidä edes paikkaansa.
Moni luulee olevansa keskimääräistä parempi ihmistuntija |
Tarvitaanko ylipäätään
ihmistuntemusta rekrytoinneissa? Perusymmärrys ihmisten erilaisista
käyttäytymis- ja motivaatiomalleista on hyödyksi, mutta onnistunut rekrytointi
edellyttää paljon enemmän.
Myyjien rekrytointi on usein haasteellista, koska myyjä
rekrytointitilanteessa myy omaa osaamistaan ja itseään, jolloin todenmukaisen
ja realistisen käsityksen saaminen voi olla hankalaa. Myyjän työkalu on puhe,
ja sitä hän surutta tietenkin käyttää hyväkseen rekrytointihaastattelussa. Jos
esimies ei osaa katsoa tämän seikan ohi, voi myyjä viedä häntä 6-0.
Kuinka sitten tulisi
toimia?
Menestyvän myyjän profiilia on yritetty mallintaa. Tiettyjä
yhteisiä linjoja voidaan tunnistaa, mutta yleispätevää myyjän profiilia ei ole
olemassa. Onnistunut rekrytointi edellyttää useamman palasen yhteensovittamista,
huolellista pohjatyötä ja keskittymistä rekrytoinnin läpivientiin.
Ohituskaistaa ei ole. Varmuutta voidaan saada kuitenkin hyvien työkalujen
avulla.
Neljä tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat rekrytoinnin onnistumiseen
- Tehtävässä menestymisen vaatimusten tunnistaminen:B2B - ja B2C- myynti eroaa vaatimuksiltaan. Onko kaupantekeminen nopeatempoista bulkkimyyntiä vai pitkäjänteistä riskienhallintaa? Tuleeko myyjän ensin myydä itsensä, edustamansa firma ja tuntematon tuote kilpaillulla toimialalla vai onko brändi vahva ja tunnettu lähes monopoliasemassa oleva toimija? Käytä kriteerien tunnistamiseen menetelmiä, jotka tarjoavat hyvän viitekehyksen tehtävässä menestymisen vaatimusten määrittelyyn.
- Olennaisten osaamisten tunnistaminen haastattelussa tai ylipäätään rekrytointiprosessissa: Onko tärkeää, että myyjä kykenee argumentoimaan, kartoittamaan asiakkaan tarpeen, tarjoamaan siihen sopivan ratkaisun, rakentamaan luottamusta? Tai onko tärkeää, että hän kykenee kyseenalaistamaan asiakkaan näkemyksen tätä kunnioittavalla tavalla, on sinnikäs hitaasti tuloksia tuottavassa myynnissä tai pystyy tukemaan asiakasta päätöksenteossa kaupan clousaamiseksi, kykenee rakentamaan luovasti asiakkaan tarpeisiin sopivia ratkaisuja, esittämään selkeän ja helposti ostettavissa olevan ratkaisun, on kiinnostunut tarpeellisista yksityiskohdista ja niiden tarkasta ja huolellisesta tarkistamisesta, jotta asiakas saa sitä mitä on tilannut jne. Näitä kaikkia osaamisia on mahdollista selvittää objektiivisuutta tuovilla kyselymenetelmillä sekä ongelmanratkaisuedellytyksiä mittaavilla testeillä.
- Kiireen välttäminen rekrytoinnin läpiviennissä:Kiire on yksi epäonnistuneen rekrytoinnin tyypillisimmistä syistä. Halutaan myyjä heti, ”jo viime viikolla”. Palkataan tutun suosittelema myyjä tarkistamatta taustoja tai sopivuutta sen enempää. Ei hyödynnetä objektiivisuutta tuovia välineitä, kuten henkilöarviointia tai ei tarkisteta referenssejä siitä näkökulmasta, että henkilön cv:ssä antamat tiedot pitävät paikkansa. Ajatellaan, että otetaan myyjä koeajalle ja irtisanotaan, jos hän ei pärjää. Mikäli myyjä vaihtaa työpaikkaa tällaisessa tilanteessa, irtisanoutuu edellisestä työpaikasta ja tuleekin irtisanotuksi koeajalla, on tämä työnantajalta juuri rekrytoidulle myyjälle aikamoinen karhunpalvelus. Kiireessä näemme hakijan positiivisemmassa valossa, sillä haluamme nähdä hänet hyvänä. Tällöin olemme sokeita mahdollisille varoitusmerkeille, jotka muutoin pysäyttäisivät meidät arvioimaan henkilön sopivuutta tarkemmin. Tiukassakin aikataulussa on mahdollista selvittää objektiivisesti hakijan tehtävässä menestymisen kannalta olennaiset osaamiset.
- Työpaikan toimintakulttuurin yhteensopivuus hakijan toimintatapaan:Onko organisaatiossasi suoraviivainen tuloksentekijän kulttuuri, jossa asiakas menee kaiken edelle? Onko keskustelukulttuuri hienotunteinen ja harmoniahakuinen vai keskustellaanko teillä asioista suoraan niiden oikeilla nimillä ja palautetta annetaan hyvinkin suorasukaisesti? Harmoniaa kaipaava myyjä ei välttämättä jälkimmäisen kaltaisessa keskustelukulttuurissa viihdy.
Nämä tekijät eroavat organisaatioissa toisistaan joskus erittäin paljon, ja siksi yhdestä firmasta headhuntattu myyjä ei välttämättä menestykään uudessa firmassa, mikäli arvot ja toimintatavat eivät kohtaa.
Rekrytointiin panostaminen kannattaa.
Taustatyö on helppoa tehdä, kun tietää, mitä tekee.
Viitekehyksiä ja sapluunoita edellä mainittujen asioiden selvittämiseen on
onneksi olemassa. Niiden avulla olemme onnistuneet auttamaan useita
organisaatiota onnistumaan rekrytoinneissaan paremmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti