perjantai 29. marraskuuta 2013

Mistä on innostava työyhteisö rakennettu?

Järjestimme alkuviikosta aamiaisseminaarin aiheesta motivaatio. Aamupäivän aikana kerroin kuulijoille muun muassa niistä arvoista, jotka työyhteisössä on toteuduttava, että organisaatio voi työpaikkana olla innostava ja työympäristönä motivoiva. Arvolistani perustui Työterveyslaitoksen selvityksiin suomalaisilla työpaikoilla, joissa innostavista työyhteisöistä oli löydetty seuraavat yhteiset arvot: arvostus, luottamus, rohkeus, luovuus, avoimuus, positiivisuus, vastuunotto ja sitoutuminen.

Kun kivijalat ovat kunnossa, lähtee yritys lentoon.

Kaikki perustuu arvostukseen

Luin juuri kirjan arvostavasta johtamisesta. Se oli erinomainen ja herätti miettimään myös omia toimintatapoja ja ylipäätään tapaani vuorovaikuttaa ihmisten kanssa. Olenko yleensä arvostava vai arvosteleva? Ja missä tilanteissa erityisesti olen arvosteleva.  Kirjassa esitellään myös lukuisia esimerkkejä tilanteista, joissa voimme valita arvostavan tai arvostelevan lähestymistavan, ja miten ne vaikuttavat työntekijöihin ja heidän motivaatioonsa.

Minulla on ollut tilaisuus myös keskustella kirjan kirjoittajan kanssa. Hän on oman kokemuksensa perusteella sitä mieltä, että kaikki lähtee arvostuksesta. Jos johto arvostaa toisiaan ja työntekijöitä, kaikki muu seuraa perässä.


Vai perustuuko sittenkään?

Eilen aamupäivällä olin erään toisen kirjan julkistustilaisuudessa, jonka järjesti valmennusyhtiö Deep Lead. Deep Lead käyttää muistisääntöinä valmennuksissaan sanaa ILOA, joka tulee sanoista innostuminen, luottamus, oppiminen ja arvostus. 

Symbolina he käyttävät tälle lentokonetta. Lentokoneen ohjaamo on luottamus ja peräsin arvostus. Näillä rakennetaan perusturvallisuus organisaatioon. Jotta organisaatio voi lähteä lentoon eli menestyä, tarvitaan siivet eli innostuminen ja oppiminen. He näkevät kuitenkin, että kaikki lähtee luottamuksesta.


Innostavan työyhteisön kivijalat


Loppujen lopuksihan molemmat ovat äärimmäisen tärkeitä. Molempia tarvitaan ja kun ne ovat olemassa, muu seuraa perässä. Ne ovat myös kaikkien hyvin ihmissuhteiden kivijalkoja. Jos voimme omassa toiminnassamme lisätä toisen arvostamista ja luottamista toisiin, lähdemme myös itse lentoon ja organisaatio siinä samassa.

Kun asiaa oikein pysähtyy ajattelemaan, voin todeta olevani tällä tiellä itsekin. Siirryttyäni oman napani tuijottamisesta muiden napoihin, olen pikku hiljaa oppinut asettumaan toisen asemaan. Se on tärkeä taito, joka on vienyt minua monella tavalla eteenpäin. 

Opettelen päivittäin arvostavaa kuuntelemista ja keskustelua. Huomaan, että se kannattaa. Huomaan, että myös haluan luottaa ihmisiin. Jos he vain itse uskovat itseensä, niin annan heille mielelläni vastuuta ja mahdollisuuden kokeilla omia siipiään. Näin me kaikki voimme kasvaa paremmiksi ihmisiksi ja työntekijöiksi.

Osaatko sinä olla arvostava ja luottava?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti