Samapaikkaisessa tiimissä viestintää tapahtuu
usein ja monissa erilaisissa tilanteissa, niin virallisissa kuin
epävirallisissakin. Vuorovaikutusta virtuaalisessa tiimissä tutkittaessa on
viestinnän puutteen todettu johtavan heikentyneeseen yhteistyöhön ja
puutteelliseen tiedon jakamiseen. Tässä artikkelissa käsitellään hieman tarkemmin vuorovaikutuksen roolia virtuaalisesti ja hajautetusti toimivissa tiimeissä, sekä pyritty antamaan esimiehelle vinkkejä vuorovaikutuksen parantamiseen.
Virtuaalinen työ vähentää viestintää
Tiedon jakamisen kannalta tärkeimpänä
tekijänä on osapuolten välinen luottamus, jonka kasvaessa avoimuus lisääntyy ja
viestintäkanavia käytetään monipuolisemmin. Viestintää on luonnollisesti vähemmän
virtuaalisessa tiimissä kuin samapaikkaisessa tiimissä, koska kahvipöytä- ja
käytäväkeskustelut sekä muu epämuodollinen viestintä jää pois. Sekä
kahvihuoneessa että käytävillä syntyvät keskustelut ovat kuitenkin niitä
paikkoja, joissa perinteisesti vaihdetaan kuulumisia eli tutustutaan
työkavereihin, mutta joissa keskustellaan myös työhön liittyvistä asioista.
Virtuaaliset tiimit kaipaavatkin usein kokouksiinsa virallisen osuuden
jälkeisiä epämuodollisia keskusteluita. Jotkut tiimit ovat kokeilleet ja
kokeneet hyväksi varata myös vapaamuotoiselle keskustelulle varta vasten aikaa,
vaikka kokoontuminen olisikin virtuaalinen.
Tutkimuksen mukaan virtuaalinen työyhteisö
heikentää esimiehen ja työntekijän välistä viestintää. Siksi viestintään ja
vuorovaikutukseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Esimiestyössä
yhteydenpito ihmisiin vie enemmän aikaa ja sitä tulee suunnitella ja aikatauluttaa.
Tutkimusten mukaan heikko viestintä aiheuttaa alhaisempaa sitoutumista, laskee
tuottavuutta sekä saattaa lisätä poissaoloja. Vuorovaikutuksen määrä vaikuttaa
myös yhteisöllisyyteen ja sen kokemiseen. Yhteisöllisyyttä käsitteltiin
kirjassa jo aiemmin. Näiden seikkojen pitäisi olla riittävänä perusteena sille,
että esimiestyössä vuorovaikutukseen tulee kiinnittää nykyistä enemmän
huomiota.
Keskustelua työstä ja sen tekemisestä
Virtuaalisessa työskentelyssä
vuorovaikutuksen tulee olla keskeisessä roolissa ja siihen on kiinnitettävä
erityistä huomiota. Vuorovaikutuksen vähentymisellä on niin paljon
haittavaikutuksia työn tulosten, yhteisöllisyyden kokemuksen, motivaation sekä
sitoutumisen näkökulmasta, että sitä ei voi sivuuttaa. Tarve avoimelle
keskustelulle on suurempi. Siksi joustavampiin työmuotoihin siirryttäessä on
hyvä käyttää enemmän aikaa keskusteluun erilaisista asioista. Avoimen
keskustelukulttuurin syntymiseen kannattaa panostaa mahdollisimman aikaisessa
vaiheessa, jotta säästytään monelta ongelmalta myöhemmin. Avoimen
keskustelukulttuurin kannalta on hyvä ottaa ihmiset itse mahdollisimman
aikaisessa vaiheessa pohtimaan, mitä muutokset työskentelytavoissa
tarkoittavat, mitä hyötyä siitä on jokaiselle itselleen, tiimille,
organisaatiolle ja työn tuloksille. Toisaalta on hyvä pohtia myös riskejä.
Tarvitaan myös paljon
keskustelua pelisäännöistä ja toimintatavoista. Korostunut tarve
vuorovaikutukselle edellyttää, että otetaan käyttöön erilaisia, uusiakin
viestintäkanavia. On yhdessä pohdittava, mitkä mediat sopivat juuri meidän
tarpeisiimme ja miten meidän niitä kannattaa käyttää, jotta se palvelee
parhaalla tavalla työn onnistumista. Mikä on sähköpostin rooli, tarvitaanko
pikaviestimiä, milloin on syytä tarttua puhelimeen, käytetäänkö julkista
sosiaalista mediaa ja miten, onko tarvetta sisäiselle sosaaliselle medialle ja
niin edelleen.
Kohtaamisten merkitys kasvaa
Säännöllisiä palavereja ja
keskusteluhetkiä tarvitaan edelleen. Virtuaalisella aikakaudella kohtaamisten
merkitys kasvaa ja niihin tuleekin panostaa uudella tavalla. Kasvotusten
järjestettävien palaverien osalta on syytä huolehtia, että silloin ei samalla
keskustella muissa kanavissa, vaan ollaan läsnä palaverissa. Yksi tapa
varmistaa ihmisten henkinen läsnäolo ja osallistuminen voisi olla vaikkapa
kerätä kaikilta puhelimet isoon kulhoon palaverin aluksi. On hyvä kuitenkin
muistaa, ettei palaverit aina tarvitse olla kasvotusten, vaan niitä voidaan
järjestää myös virtuaalisesti. Todellisuudessa kasvokkain järjestettäviä
palavereita ei tarvita niin usein kuin yleisesti ajatellaan.
Keinoja vuorovaikutuksen parantamiseen
Vuorovaikutuksen merkitystä ei kai voi liiaksi korostaa, niin tärkeää se nykypäivän johtamisessa on. Seuraavassa on käsitelty lyhyesti erilaisia keinoja vuorovaikutuksen parantamiseen.
Tutustu ihmisiin myös vapaa-aikana
On tärkeää tutustua ihmisiin myös vapaa-aikana. Silloin kun et ole työntekijän kanssa jatkuvasti tekemisissä, voi olla hyödyllistä nähdä miten hän toimii silloin, kun ei ole töissä. Kosteiden illanviettojen järjestäminen ei välttämättä ole tarpeen, vaan vapaa-ajan tekeminen voi olla esimerkiksi sitä, että käydään teatterissa tai konsertissa, tai mennään istumaan terassille, lähdetään lätkämatsiin tai pelaamaan frisbeegoflia. Myös perhetapaamiset voivat olla hyödyllisiä: näet, miten työntekijät kommunikoivat puolison ja lasten kanssa.
Mahdollista palautteen antaminen
Avoimen palautekulttuurin luominen on tärkeää. Jokaisella pitää olla mahdollisuus antaa palautetta tiimin muille jäsenille. Ja jokaisen tiimissä on osattava ottaa palaute vastaan. Pitää olla sallittua myös olla vihainen toiselle, kunhan kertoo miksi on vihainen. Myös kiittämiseen ja onnistumisten huomioimiseen pitää panostaa ja kannustaa.
Opettele kuuntelemaan
Esimiehelle on todella tärkeää opetella kuuntelemaan muita. Meille ihmisille on luontaista kuunnella toisia vastataksemme, mutta yllättävän harvoin kuuntelemme kuullaksemme. Esimiestyön kannalta kuitenkin juuri se kuuleminen on erittäin hyödyllistä, sillä sen avulla saadaan niitä tiedonmurusia johtamisen tueksi. Kuunteleminen vaatii kuitenkin pitkäjänteistä opettelua.
Kohtaa ihminen ihmisenä
Olemme inhimillisiä olentoja ja tosiasia on, että tulemme paremmin toimeen joidenkin kanssa. Kaikista esimiehen ei välttämättä tarvitse pitää, mutta esimiehenä kaikkia on kuitenkin kohdeltava kunnioittavasti ja tasapuolisesti. Ihmisten kohtaaminen ihmisenä vaatii niin esimieheltä kuin työntekijältä, ja usein se vaatii myös aikaa. Ihmisten kohtaamista ihmisenä helpottaa se, kun muistamme, että kukaan meistä ei ole täydellinen ja jokaisella meistä on vahvuutemme. Hankalalta tuntuvan työntekijän kohtaaminen voi helpottua, kun mietimme missä he ovat hyviä ja mitkä ovat heidän vahvuuksiaan.
Hyväksy epätäydellisyys
Sujuvan vuorovaikutuksen ja yhteistyön näkökulmasta on tärkeää hyväksyä epätäydellisyys. Esimiehenä on tärkeää pyrkiä pois täydellisyyden tavoittelusta ja oppia keskittymään siihen, että tärkeintä on, että tavoitteisiin päästään ja työt tulevat tehdyksi, kuin se, tehdäänkö ne esimiehen oman näkemyksen mukaan.
Salli avoimuus
Avoimuuden sallimisella tarkoitetaan sitä, että uskalletaan puhua asiat sellaisina kuin ne ovat. Annetaan mahdollisuus eri ihmisille tuoda omat näkemykset ja mielipiteet esille. Palavereissa kiinnitetään huomioita siihen, että jokainen saa puhua vuorollaan. Esimieheltä se voi joskus vaatia jämäkkyyttä, jotta puheliaat olisivat välilllä hiljaa ja myös hiljaisemmat saisivat kertoa omista ajatuksistaan. Erilaisten osallistamistekniikoiden avulla voidaan pyrkiä lisäämään yhteistä keskustelua.
Panosta kohtaamisiin
Fyysisen kohtaamisen merkitys on yhä suurempi. Yhteistä aikaa ei tarvita välttämättä niin paljon kuin yleisesti ajatellaan, mutta yhteisen ajan laatuun on hyvä kiinnittää huomiota. On alettava kiinnittää paljon enemmän huomiota ihmisten väliseen yhdessä olon muotoon: miten minimoidaan häiriötekijät kuten kännykät ja sosiaalinen media, miten varmistetaan kokoontumisten tavoitteiden täyttyminen, miten varmistetaan hyvä vuorovaikutus.
Muista puhelin
Puhelinta ei saa unohtaa, se on yksi tärkeimpiä etäjohtamisen työkaluja. Ennen sähköpostin kirjoittamista kannattaa miettiä, olisiko tämä asia hoidettavissa nopeammin puhelimitse. Puhelinta kannattaa myös suosia erilaisten tiedusteluiden tekemiseen. Puhelimella saat paljon henkilökohtaisemman kontaktin ihmiseen kuin sähköpostilla.
Hyödynnä sosiaalista mediaa
Sosiaalinen media tarjoaa esimiehelle kanavan olla ihmisenä läsnä ja tavoitettavissa eri vuorokauden aikoina. Voimme viestiä sen kautta meille tärkeistä asioista, jotka eivät aina ole tärkeitä työn kannalta. Somessa esimies tulee tutuksi työntekijöille henkilönä ja siellä on mahdollista myös jutustella, jopa heittää vitsiä, kollegoiden kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti